Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonnassa kerromme Soiten tarjoamista palveluista ja niihin ohjautumisesta, sekä myös alueen yksityisen ja kolmannen sektorin mahdollisuuksista auttaa ja tarjota tukea. Palvelusta saa myös sosiaaliturvaan liittyvää neuvontaa ja ohjausta.

Soiten sosiaali- ja terveyspalveluneuvontaan voi olla yhteydessä esimerkiksi seuraavanlaisissa tilanteissa:

  • Äitini muisti on alkanut huononemaan, mitä voin tehdä?
  • Onko asiani mennyt eteenpäin, kun lääkärinaikaa ei vain kuulu?
  • Voisinko saada jostain apuvälineen lainaan?
  • Olisinko oikeutettu hoitotukeen, miten sitä haetaan?
  • Mistä saisin apua mielenterveysasioissa?
  • Kuka auttaisi siivouksessa ja kodinhoidossa, kun en enää itse jaksa?

Puheluihin ja viesteihin vastaavat Soiten sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jotka tekevät alkuarvion ja osaavat neuvoa terveyteen, hyvinvointiin, sosiaaliturvaan ja palveluihin liittyvissä asioissa. Viesteihin vastataan viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Ota yhteyttä lähettämällä viesti

Voit lähettää sosiaali- ja terveyspalveluneuvontaan viestin sähköisesti DigiSoiten Omahoito-palvelusta silloin, kun sinulle sopii. 

Tunnistautuminen Omahoito-palveluun tapahtuu Suomi.fi verkkopalvelun kautta. Tunnistautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

Ota yhteyttä chatissa

Voit ottaa yhteyttä sosiaali- ja terveyspalveluneuvontaan myös tällä sivustolla toimivan chatin kautta. Chat on avoinna arkisin klo 9-15.

Puhelinasiointi

Tietoa palvelusta

Sosiaali- ja terveyspalveluista on tarjolla neuvontaa. Neuvoa tarvitsevia opastetaan esimerkiksi terveyden- ja sairaudenhoitoon, kuntoutukseen, taloudellisiin vaikeuksiin, päihdeongelmiin, lastensuojeluun, elämän kriiseihin, lasten varhaiskasvatukseen ja ikääntymiseen liittyvissä asioissa. Palveluneuvojat kertovat, miten palveluihin hakeudutaan ja mitä niiden käyttö edellyttää. He opastavat kaikkien palveluita tuottavien tahojen pariin.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontaa voi saada esimerkiksi puhelimitse tai asioimalla palvelupisteessä. Neuvojat eivät tee palveluihin liittyviä päätöksiä.

Sosiaali- ja terveyspalveluneuvonnan kehittäminen liittyy Sosiaali- ja terveysministeriön Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelmaan, jossa pyritään kehittämään hoitoon pääsyä parantamalla asiakas- ja palveluohjausta. Uutta toimintamallia kokeillaan ja kehitetään vuoden 2023 aikana.

Katso myös nämä